Information om vad som ingår och inte ingår i serviceavtalen
Nyttig information om vad saker betyder:
En WordPress hemsida består normalt av:
WordPress installation – Ett modernt molnbaserat publiceringsverktyg med fokus på utseende, webbstandard och användarvänlighet.
WordPress-tema – Om man vill slippa koda en hel hemsida från grunden så använder man sig av ett WordPress tema.
Tillägg/plugin – Vissa funktioner som inte ingår i temat behöver man ladda hem. Det finns tusentals tillägg som formulär, bildspel osv.
Webbhotell – Det är där er hemsidor normat ligger. Webbhotell erbjuder lagringsutrymme för hemsidor.
Avtalsinformation:
Våra serviceavtal löper under en avtalsperiod på 12 månader och förlängs automatiskt med 12 månader om inte avtalet sagts upp minst en dag innan starten av den nya perioden.
Avtalet startar den dag vi aktiverar tjänsten.
Insign AB har rätt att ändra villkoren för serviceavtal men måste informera kunden via samtal eller mail om ändringarna så att kunden getts chans att gå ur avtalet innan ändringarna träder i kraft. Om kunden inte gör ett val om att gå ur avtalet så ser vi det som ett godkännande av de nya villkoren.
Insign AB har rätt att avbryta serviceavtalen med kund. Kunden skall i sådant fall informeras om det avbrutna avtalet och Insign AB ska då återbetala redan betalt tid som eventuellt är kvar på avtalet.
Uppdateringar av programvara:
Det är mycket viktigt att WordPress, temat och plugins/tilläggen uppdateras. Flera gånger i veckan kommer det nya uppdateringar för design, funktion och säkerhet. Största faran med att inte uppdatera är att sidan blir lättare för robotar att hacka.
Med Insign’s serviceavtal ser vi till att detta är uppdaterat*.
*Insign ska kontrollera och utföra dessa uppdateringar senast den sista dagen i varje månad för våra kunder med tjänsten ”Uppdatering av programvara”. Normat gör vi detta första arbetsdagen i varje vecka.
Arbete relaterat till vissa servicetjänster:
Vid köp av de servicetjänster vi erbjuder så ingår det alltid att vi installerar och konfigurerar tjänsterna så att dom fungerar som det är tänkt. Det ingår INTE arbete med eventuella åtgärder som kan bli aktuella efter att exempelvis upptidskontrollen slagit larm om att sidan ligger nere, när sökordsbevakning visar att man tappat placeringar eller om prestandakontrollen visar att det finns förbättringar på sidan att göra.
Kunden blir alltid informerad innan vi lägger ner eventuell debiterbar tid så att denne kan ta ställning.
Problem vid uppdateringar:
När Insign uppdaterat WordPress, temat och/eller tilläggen på er hemsida så kan det uppstå fel/buggar (ovanligt). När det händer så är det oftast inget allvarligt och något vi snabbt vet lösningen på och ni märker förmodligen inte av det. Det finns dock ingen garanti att Insign kommer att upptäcka ett eventuellt fel och det ligger inte på vårt ansvar att upptäcka eller åtgärda fel.
Om Insign upptäcker ett fel så åtgärdar vi det eller informerar er om det. Om vi tar betalt för arbetet med att lösa problemet så är det vårt ordinarie timpris på 800kr/tim som gäller. Kunden blir alltid informerad innan vi lägger ner eventuell debiterbar tid så att denne kan ta ställning.
Om sidan blir hackad/infekterad med skadlig kod:
Trots att Insign håller programvaran på er hemsida uppdaterad så kan den ändå bli hackad och infekterad med skadlig kod. Det kan bero på flera olika saker som t ex. dåligt lösenord, bristande säkerhet hos ert webbhotell eller virus på en dator som redigerar sidan.
I nio fall av tio är det en robot som hackat er sida och lagt in skadlig kod.
Med tjänsten Säkerhetskontroll så kontrolleras er hemsida varje dag efter skadlig kod och andra sårbarheter för att snabbt få reda på om en hackerattack skett så att man enkelt kan återställa en backup. Observera att man kan aldrig garantera att den upptäcker alla typer av attacker och nya typer av virus/malware.
Om tjänsten upptäcker skadlig kod på sidan så är den enklaste lösningen att ladda upp en backup från innan attacken skedde.
Om det mot förmodan ändå krävs att någon manuellt letar upp och tar bort den skadliga koden så samarbetar Insign med företag som är experter på att lösa detta. Det är en fördel om ni har ett seriöst webbhotell med hjälpsam support. Siteground och Loopia är bra alternativ.
Problem med ert Webbhotell:
Arbete som uppstår när ert webbhotell har problem ingår normalt inte i Support & serviceavtalen.
Kunden blir alltid informerad innan vi lägger ner eventuell debiterbar tid så att denne kan ta ställning.
Nyhetsbrevet & GDPR
Som kund godkänner du att vi skickar vårt nyhetsbrev till din e-post. Om du inte önskar få vårt nyhetsbrev så ber vi dig att meddela det till oss. Vanligtvis handlar det om ca. ett nyhetsbrev varannan månad.
För övrig information gällande GDPR ber vi er att läsa vidare här: insign.se/cookies-dataskyddsforordningen/